Kup bilet

DOŁĄCZ DO

MARKETING CONGRESS 2020

27 kwietnia 2020

Jak branża marketingowa radzi sobie w czasie kryzysu?

Koronawirus wkroczył w świat marketingu niczym Koń Trojański, niosąc zmiany dla całej branży. Początkowo można było spotkać impulsywne działania klientów w odpowiedzi na wydarzenia spowodowane koronawirusem. Przedsiębiorcy natychmiastowo wycofywali się z realizacji planowanych kampanii i projektów. Później nastał etap przystosowania. Do dziś ciężko określić jak duże zmiany nastąpią, ale jedno jest pewne - gdy sytuacja się uspokoi wiele firm będzie kontynuować swoją działalność w sieci. Już w pierwszym tygodniu marca wyraźnie wzrosła liczba aktywnych użytkowników w social mediach. Jak w obecnej sytuacji radzi sobie branża marketingowa?

Zarządzanie

 

Sytuacja jest dynamiczna, dlatego niezwykle istotną kwestią pozostaje sprawna komunikacja w organizacji i skuteczne przekazywanie wszystkim pracownikom oraz osobom współpracującym bieżących informacji. Nawet podczas pracy zdalnej odprawy i spotkania są konieczne do utrzymania efektywności prowadzonych działań.

 

Dla rzetelnych firm priorytetem jest utrzymanie zatrudnienia, aby po pandemii w pełnym składzie wrócić do pracy i działać z podwojoną siłą. Szczególną uwagę zwracają także na bezpieczeństwo pracy ekip technicznych. Przykłady wprowadzanych rozwiązań kryzysowych to wykorzystywanie zaległych urlopów czy czasowe obniżenie wynagrodzenia. Odpowiedzialna kadra zarządzająca nie zapomina jednak o motywacji pracowników i jako rekompensatę wprowadzenia koniecznych działań w celu utrzymania stabilności firmy oferuje pracownikom np. wolne piątki.

 

Sprzedaż

 

Ze względu na zakaz przemieszczania się w dużym stopniu ucierpiał sektor reklamy outdoorowej, ponieważ wiele firm radykalnie zmieniło strategie marketingowe. Agnieszka Maszewska, szefowa marketingu i komunikacją w Jet Line informuje, że część kampanii została przeniesiona na drugą połowę roku. Inni klienci reagują na sytuację, zmieniając treści na dostosowane do okoliczności i potrzeb. Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications w Lidl Polska przyznaje, że zamiast kampanii promocyjnych firma kładzie nacisk na informowanie klientów o funkcjonowaniu sklepów oraz udogodnieniach i wprowadzonych środkach ochronny. Część firm realizuje reklamy związane z koronawirusem jako dodatkowe, bez rezygnowania z wcześniej zaplanowanych kampanii. Odwoływane są w większości kampanie sprzedażowe mocno powiązane z wydarzeniami, co jest absolutnie oczywiste.

 

Jak podkreślił Marcin Stan, członek zarządu Cityboard Media w wywiadzie dla portalu nowymarketing.pl: Brak turnieju UEFA EURO 2020, czy Igrzysk Olimpijskich to dla całej branży outdoorowej bardzo duży cios. Agencja wdrożyła plan kryzysowy, planuje działania krótkofalowe i długofalowe, aby poradzić sobie na rynku. Wprowadziła oferty specjalne dla klientów oraz nowe zasady współpracy i działania pakietowe, w których wykorzystuje synergię mediów łącząc outdoor np. z Facebook Ads. Podobnie jak większość agencji marketingowych, firma Cityboar Media przeszła na tryb pracy zdalnej, jednak w każdym z biur nadal dyżuruje po kilka osób, aby zapewnić płynność działania. Zabezpieczone siły i wypracowane modele ułatwiają przystosowanie się do obecnej sytuacji. Cityboard Media zachęca klientów do łączenia outdooru z digitalem.

 

Na wyciąganie wniosków jeszcze przyjdzie pora, bo na razie nie wiemy, kiedy i jak zakończy się obecna sytuacja, a pochopne wnioski mogą prowadzić do pochopnych decyzji. – Marcin Stan, członek zarządu Cityboard Media

 

Zdaniem Macieja Świątka (director, client leadership, Mindshare Polska) głównym zadaniem dostawców OOH powinna być teraz rzetelna próba oszacowania realnej widowni i dostosowanie oferty do efektów zmian wywołanych epidemią.

 

Franciszek Georgiew, założyciel agencji Social Tigers przypomina, że recesja to czas szlifowania wszystkich biznesowych niedoskonałości, w tym marketingowych. W czasie, gdy życie toczy się w mediach społecznościowych, doskonałym rozwiązaniem na organiczne generowanie zasięgów i domykanie sprzedaży jest np. tworzenie zamkniętych grup FB dla klientów marki, czy „secret sales” na Messengerze.

 

Marketing

 

W trosce o zdrowie ekip, które w warunkach epidemii nie mogą przygotować materiału w bezpieczny sposób wiele firm rezygnuje z realizacji kampanii sprzedażowych i modyfikuje najbliższe plany aktywności marketingowych.

 

Liczne firmy decydują się na włączenie do działań pomocowych organizacji społecznych. Agencja Jet Line przygotowuje i nieodpłatnie emituje spoty na temat pożądanych i niepożądanych zachowań w czasie epidemii, wspiera Pajacyk – Polską Akcję Humanitarną, PCK, Pogotowie Gastronomiczne, Grupę Warszawa oraz Mobilny Punkt Pomocowy. Firma CCC za pośrednictwem e-commerce przygotowała akcję #razemmożemywięcej. Z każdej sprzedanej pary butów Lasocki przekazuje 10 zł na wsparcie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego we Wrocławiu

 

W pierwszej połowie marca T- Mobile zrezygnował z emisji spotów promujących telefony w ramach kampanii „Gwarancja najlepszej sieci”, a zastąpił ją ogólnopolską kampanią „Jesteśmy dla Ciebie”.

 

Źródła:
https://nowymarketing.pl/a/26033,wplyw-koronawirusa-na-branze-outdoorowa-opinie
https://www.press.pl/tresc/61104,koronawirus-wplywa-na-komunikacje-marek

DOŁĄCZ DO MARKETING CONGRESS 2020

ZOSTAŃ WYSTAWCĄ JUŻ TERAZ!

WYPEŁNIJ FORMULARZ